کسب و کار

کسب و کار

و این منم ، یک آدم موفق و راضی از زندگی که درطول 25 سال زندگی پرفرازو نشیب کوچکترین شکایتی نداره ...خودش تلاش کرده و موفق شده ...اومده که یاد بده تا شاید دیگران هم از زندگیشون راضی باشن.
موفقیت در کسب و کار تنها با دانش و آگاهی امکان پذیر است.

آینده دنیای ما (طی حداقل 10 سال آینده) بر روی شبکه اینترنت می گذرد و البته پس از این زمان ممکن است پدیده های جدیدی بر دنیای ارتباطات حاکم شود. ولی در حال حاضر و تا چندین سال بعد این قطعیت وجود دارد که فضای آنلاین سالیانه و حتی روزانه در حال رشد و جا باز کردن در بین عموم مردم است و موج آنلاین شدن به تک تک منازل در این کره خاکی رسوخ خواهد کرد.

در نتیجه توصیه کردیم که ازین فرصت استفاده کنند و هرچه سریعتر کسب و کار خود را به سمت آنلاین شدن ببرند.

در این مقاله، صحبت ما عمدتا با افراد زیر است : 

  1. ممکن است کارمند باشید، اینکه کارمند خصوصی یا دولتی باشد فرقی ندارد. خلاصه حقوق بگیر ثابت جامعه هستید. درآمدتان ثابت است و با التهابات بازار مثل گران شدن بنزین، بازار ارز و سکه و یا مسکن، زندگی تان دچار اختلال می شود و یا حتی مجبورید از کیفیت زندگی خود کم کنید.

نمونه ای از یک کارمند

2. به هردلیلی در حال حاضر کار درآمدزایی ندارید. ممکن است دانشجو باشید، خانم خانه دار باشید ( با احترام به تمام خانم های خانه دار )، می خواهید تازه وارد دنیای کار شوید و یا حتی اگر به تازگی از شغل خود تعدیل یا اخراج شده اید.

طرف صحبت ما در این مقاله با شماست. می خواهیم رک و پوست کنده با هم صحبت کنیم ( یک مکالمه دو طرفه – متن و نظرات خود را پایین مقاله بگذارید ) 

ممکن است سردوراهی گیر کرده باشید، نمی دانید باید به دنبال چه کاری بروید و سردرگم هستید. از وضعیت فعلی خودتان خسته شده اید و حتی ممکن است سرزنش بقیه را هم بشنوید و تحمل کنید (تجربه کرده ام و میدانم!)دوست عزیزم، فکر کردن کافیست! خودخوری کردن کافیست!ما در این مقاله به شما می گوییم که چرا باید پس از مطالعه مقاله و همین امروز تصمیم خود را بگیرید و به سمت کارآفرینی آنلاین حرکت کنید. به سمت کاری حرکت کنید که انجام آنرا دوست دارید و آنلاینش کنید. فردا نه! شنبه نه! همین امروز! هیچ فردایی وجود ندارد! همین امروز باید تصمیم خود را بگیرید.از کلمه ” کارآفرینی ” هم نترسید! قرار نیست یک تیم بزرگ دور خودتان جمع کنید، خودتان و فقط خودتان کسب و کار آنلاین خود را می سازید، شکل می دهید و آنرا توسعه می دهید. 

الان ممکن است به این فکر بیوفتید که خب، من تحصیلات لازم را ندارم، مدرک دانشگاهی هم ندارم، پس چطور می توانم به سمت کارآفرینی آنلاین بروم؟ 

ما به شما می گوییم که نگران تحصیلات نباشید. اجازه دهید قبل از اینکه به سراغ اصل مقاله برویم، توجه شما را با آمار کوچکی در مورد تحصیلات کارآفرینان جلب کنیم :

  • بیش از 60 درصد صاحبان کسب و کار (چه آنلاین باشد یا آفلاین) در سراسر جهان تحصیلات دانشگاهی ندارند، یعنی یا دیپلمه هستند یا پایین تر (Guidant financial)
  • فقط 4 درصد صاحبین کسب و کار در جهان دکترا دارند!
  • از جمعیت کارآفرینان جهان، 32 درصد دوره های آموزشی مرتبط با کار خود را گذرانده اند و جالب است بدانید که 46 درصد هیچ دوره ای نیز ندیده اند! (Tsheets)

ارتباط تحصیلات دانشگاهی با کارآفرینی آنلاین

پس همانطور که از آمار جهانی مشخص است، تحصیلات هیچ ربطی به توانایی برای کارآفرینی ندارد و شما می توانید با هر نوع تحصیلاتی به سمت کارآفرینی آنلاین حرکت کنید.

حالا خود را برای یک تحول ذهنی و شروع یک ذهنیت جدید از کسب و کارتان آماده کنید 

مهم ترین دلایل برای رفتن به سمت کارآفرینی آنلاین

1) در منزل و در پیژامه خود می توانید کار کنید!

اگر کارمند بوده باشید یا هنوز هم جایی مشغول به کار باشید، حتما برایتان پیش آمده است که در حین کار و با همه مشغله روزانه، به فکر این افتاده باشید که ” ای بابا! همه روز باید این لباسای رسمی رو داشته باشم! نمیتونم دو دقیقه پامو بندازم رو پام راحت لم بدم! ” 

به هرحال کار کارمندی و حضور در شرکت یا اداره نیازمند قوانین خاص خودش است و شما نمی توانید هرطور که دلتان می خواهد بپوشید، رفتار کنید یا حتی استراحت روزانه زیادی داشته باشید (مخصوصا اگر شرکت خصوصی باشد)

اما به لطف فضای آنلاین و اینترنت این رویای افراد آزادی خواه (مثل من!) به واقعیت تبدیل شد!

شما می توانید در منزل و در حالیکه پیژامه دارید و پایتان را روی آن یکی پایتان روی میز انداخته اید و قهوه یا چای مینوشید به کسب و کارتان رسیدگی کنید و مشغول درآمد زایی از آن باشید.

کسب درآمد اینترنتی

می گویید چقدر رویایی؟ اینکارها برای خارجی هاست؟ نخیر! اینکارها اتفاقا برای ما ایرانی هاست!

ما دوست داریم که با کمترین زحمت بیشترین سود را ببریم، پس چه بهتر که از منزل و آنطور که دلمان می خواهد و به اصطلاح حال می کنیم، درآمد خودمان را داشته باشیم.

شرکت گوگل، نایک، آمازون، یوتیوب و برخی شرکت های بزرگ دیگر دنیا برای برآورده کردن این نیاز و ایجاد رفاه و آسایش برای کارمندان خود (جوری که حس کنند خانه خودشان است) محیط های کاری خود را با عناصر طبیعی و زنده و خلاقانه طراحی کرده اند و حتی اجرای آن را به شرکت های بزرگ طراحی داخلی نظیر M Moser می سپارند. در ایران نیز شرکت های مطرحی چون دیجی کالا به همین روش روی آورده و با استفاده از المان های شاد و زنده محیط کاری را متفاوت کرده اند.

دفتر شرکت گوگل در ایرلند

اما هرچقدر هم که روی دکوراسیون داخلی، معماری و طراحی المان های فضای شرکت کار شود، هیچ جا خانه خود آدم نمی شود. هیچ جایی بهتر از اتاق خود آدم و کار کردن با پیژامه پشت میز نمی شود.

البته که حضور در فضای شرکت باعث رشد ارتباطات اجتماعی و روحیه جمعی می شود اما دوره، دوره آنلاین بودن است، دوره کارآفرینی آنلاین است. می توان از منزل هم کار کرد و درعین حال ارتباطات خود را هم حفظ کرد. شبکه های اجتماعی مثل لینکدین که مخصوص تعاملات کسب و کارهاست می تواند شروعی برای رشد جامعه کاری شما باشد.

نکته دیگری که اینجا لازم است ذکر کنم این است که اگر می خواهید به سمت کارآفرینی آنلاین و شروع کسب و کار آنلاین خود بروید، لازم نیست تا چندسال اول شرکتی داشته باشید، شاید هم هرگز به یک شرکت فیزیکی نیاز نداشته باشید. 

طبق تحقیقات انجام شده توسط گروه SBE Council، بیش از 50 شرکت بزرگ دنیا همانند گوگل، اپل، آمازون و دیزنی کار خود را از گاراژ (Basement) منزلشان شروع کرده اند.

2) کار برای خود شماست

همه ما از دوران کودکی دوست داریم که کارهایمان را خودمان انجام دهیم. اگر کسی مانع انجام کارمان میشد، سریع شروع به واکنش آن هم از نوع گریه کردن! می شدیم.

کم کم که بزرگ شدیم و با دنیای بیرونمان ارتباط برقرار کردیم، اطرافیان (خانواده، دوستان و جامعه) به ما تحمیل کردند که نهایت تلاش خود را بکنیم که نمرات خوبی بگیریم و برای یک سیستم کار کنیم. بله! آنها ذهن ما را تحت تاثیر قرار دادند تا در آینده یک کارمند خوبی باشیم نه یک کارآفرین!

حالا ما به شما می گوییم که ذهن خود را تغییر دهید، شما می توانید یک کارآفرین باشید آن هم از نوع کارآفرین آنلاین.

شما اگر برای یک شرکت، اداره یا یک سازمان کار کنید، در نهایت تمام تلاشتان برای این است که آن سیستم به هدفش برسد (اگر تلاشتان در این جهت باشد!) و اگر در جای خوبی کار کنید می توانید پس از مدتی ترفیع بگیرید و همینطور ادامه دهید تا پس از 30 سال و در سنین میانسالی و یا حتی بیشتر بازنشسته شوید.

اما اگر برای خودتان کار کنید، وضعیت جور دیگری است. تمام تلاش شما بر این است که سیستمی که چیده اید، برنامه ریزی که انجام داده اید و کارهایی که خودتان به شخص خودتان واگذار کرده اید،به سرانجام برسد. در این حالت ذهن شما بسیار فعال تر و پویاتر است و نهایت سعی خود را می کنید که ارزشی خلق کنید که کسب و کارتان را به جلو ببرد.

شما اگر یک کارآفرین آنلاین باشید و برای خودتان کار کنید، می توانید با برنامه ریزی پایه های مالی خود را (مثل درآمد خودتان یا شرکت تان) از ابتدا و با کنترل 100% پی ریزی کنید و برای سال های سال با دستان خودتان ثروت تولید کنید.

دیگر نیازی به حقوق ماهانه ندارید، دیگر نیازی به وام و قرض و مساعده ندارید چرا که لحظه لحظه شما ساخته خودتان است و این قابلیت را دارید که تا بی نهایت ( جف بزوس موسس سایت آمازون، ثروتمندترین مرد جهان ) از طریق کارآفرینی آنلاین درآمدزایی کنید.

  • نزدیک به 62% تیلیاردرها (مولتی میلیاردرها) در آمریکا، برای خودشان کار می کنند (به اصطلاح Self-made یا خودساخته هستند)
  • 20% آنها از طریق ارث تیلیاردر شده اند و 18% ترکیبی از ارث و کارکردن برای خودشان (Wealth-X)

پس همانطور که مشاهده کردید، اکثر تیلیاردرها ( در آمریکا، که البته برای کشورمان هم همین آمار صادق است ) افراد خودساخته ای هستند که به حقوق کارمندی و یا کارگری راضی نبوده و برای ساخت کسب و کار خود تمام تلاش خود را کرده اند. اکنون که این فضای آنلاین برای همه فراهم شده است، بهترین موقع است که دست از بهانه جویی کردن برداریم و از فرصت نهایت استفاده را کنیم تا بتوانیم در چندسال آینده برای خودمان کار کنیم.

3) کارآفرینی آنلاین ریسک پایینی دارد

دانلوپ، قهرمان موتورسواری جهان پس از سال ها کسب افتخار در حوزه موتورسواری سخن جالبی دارد :

اگر با هیچ شروع و با هیچ تمام کنی چیزی را از دست نداده ای

Mchael Dunlop

حوزه کارآفرینی آن هم از نوع کارآفرینی سنتی، ریسک بالایی دارد. مغازه زدن، فروشگاه داشتن و حتی مدیریت یک شرکت می تواند برای صاحب آن کسب و کار علاوه بر ایجاد هزینه، دردسرهای مختلفی داشته باشد.

حوزه کارآفرینی آنلاین هم ریسک خودش را دارد اما به مراتب ریسک تاسیس و مدیریت آن از سایر حوزه های کارآفرینی کمتر است. آیا این معنی راحت بودن کار آنلاین و اینترنتی است؟ به هیچ وجه! صد البته که سختی های خاص خودش را دارد، هر کاری سختی خودش را دارد. شما در این مسیر شکست خواهید خورد، ناامید خواهید شد و هر حسی که سایر کارآفرین ها در مسیر موفقیت دارند را تجربه خواهید کرد اما با ریسک کمتر! با احتمال از دست دادن و تلفات کمتر! 

به عنوان مثال شما 100 میلیون تومان برای راه اندازی یک سوپرمارکت هزینه اولیه می کنید. در ماه ششم از کارتان متوجه می شوید که یک جای کار می لنگد و کارتان آنطور که باید پیش نمی رود. چک هایتان ممکن است برگشت بخورد و در نتیجه ممکن است با سر به زمین بخورید و همه چیز را از دست دهید. در این حالت باید خیلی روحیه قوی داشته باشید که دوباره بلند شوید و به کارتان ادامه دهید.

در یک کسب و کار آنلاین شما نهایت زمین خوردتان این است که سایتتان را از دست می دهید، پیج اینستاگرام تان را از دست می دهید. اگر کمی روحیه کارآفرینی و سرسختی داشته باشید، دوباره از فردا یک سایت می زنید و با تجربه قبلی شروع به کار می کنید.

مقایسه ریسک کسب و کار آنلاین و سنتی

همانطور که اشاره شد ریسک شما در یک حوزه مرتبط به کارآفرینی آنلاین فقط به از دست دادن سایت و شبکه های اجتماعی تان مربوط می شود و این میزان ریسک پایین برای کسیکه می خواهد برای خودش کار کند عالیست!

4) از کار آنلاین خسته نخواهید شد

اگر به کاری که قرار است شروع کنید علاقه داشته باشید، عاشقانه آنرا دوست داشته باشید و از هر چیزی برای رسیدن به کارتان بگذرید، من به شما اطمینان می دهم که از کار آنلاین خود خسته نخواهید شد.

از طرفی این را می دانید که ازین پس شما کارآفرین آنلاین هستید. برای خودتان کار می کنید. وقت و عمر شما برای خودتان است. بنابراین هیچوقت از کار خودتان که به شدت هم دوستش دارید، دست نخواهید کشید.

دنیای اینترنت و فضای مجازی بی نهایت است. می توانید بی نهایت در حوزه خودتان کار کنید و هیچ محدودیتی برای کار شما وجود ندارد.

اجازه بدید مثالی بزنم :

فردی را در نظر بگیرید که به گل و گلدان علاقه مند است. از کودکی گل ها و رسیدگی به آنها را دوست دارد و دنبال می کند. این فرد اگر وارد حوزه فروش آنلاین گل و گلدان بشود، با توجه به اینکه کار مورد علاقه خود را دنبال می کند متوجه گذر زمان نخواهد شد، گاهی تا ساعت 1 یا 2 نیمه شب بیدار می ماند تا کارش را انجام دهد. از آنطرف با عشق صبح زود بیدار می شود تا روز خود را با کار مورد علاقه اش شروع کند. برای وقت خود ارزش قائل است و آنرا بیخود تلف نمی کند. چرا؟ چون از کاری که می کند دور میشود!

این یعنی علاقه به کار و علاقه به کار احتمال موفقیت را چند برابر می کند.

پس ترجیحا وارد حوزه ای شوید که به آن علاقه داشته باشید.

از سوی دیگر کار برای دیگران را درنظر بگیرید : کارمندی

شما در این حالت برای یک فرد یا یک مجموعه ای کار می کنید که الزاما کارهای مورد علاقه شما را بهتان واگذار نمی کنند. ممکن است برای شغل کارشناس خدمات و پشتیبانی یک شرکت بزرگ استخدام شده باشید اما کارهای یک کارشناس فروش را هم به شما واگذار می کنند. یا در جایی به عنوان منشی استخدام می شوید ولی همزمان انتظار پذیرایی از مهمانان ویژه را هم از شما درخواست می کنند. 

در این حالت شما برای خودتان کار نمی کنید. همین موضوع باعث می شود کار برایتان یکنواخت و دلسردکننده شود و خیلی سریع خسته شوید و به همین دلیل است که اکثر کازمندان اداری راس ساعت 4 از شرکت خارج می شوند. چرا ؟ چون کارشان را دوست ندارند و صرفا به عنوان منبع درآمد به آن نگاه می کنند.

5) هر روز چیزهای جدیدی یاد می گیری

یک کارآفرین آنلاین از آنجایی که با عشق و انتخاب خودش وارد حوزه فروش آنلاین شده، همیشه به دنبال یاد گرفتن و رشد و ارتقا دادن مهارت های شخصی است. همیشه به دنبال مطالب جدید، مقالات جدید، ویدیوهای آموزشی جدید و به روز دنیاست تا سطح علمی خود را بالاتر ببرد.

طبق تجربه خودم، این نوع افراد هر روز دوست دارند بیشتر یاد بگیرند و نسبت به روز قبلشان پربارتر و مفیدتر باشند.

رفتار عجیبی است نه؟ در جامعه ای که اکثر افراد به روزمرگی مشغول اند بله عجیب است!

کارآفرین های آنلاین برخلاف کارمندان، دوست دارند خود را به چالش بکشند، دوست دارند پیشرفت کنند و نتایج پیشرفت را در کار و زندگی خود ببینند.

حتی آن کارآفرین های چندین ساله این حوزه که دستی در کار دارند و اسمی به هم زده اند هم علاقه مند به یادگیری هستند. نمونه اش علی حاجی محمدی بنیانگذار سایت همیار وردپرس. با اینکه دو شرکت بزرگ و درآمد واقعا خوبی دارد، اما همچنان در دوره های آموزشی مختلف مدیریت شرکت می کند و هیچگاه دست از یادگیری نمی کشد.

برای شخص من سوال است که چرا باید همه فکر و ذهن یک آدم این باشد که :

  • برم یه جایی استخدام شم که حقوق اش بالای 5 میلیون تومن باشه
  • برم جایی استخدام شم که مزایای مختلفی داشته باشه
  • برم جایی استخدام شم که سرویس ایاب و ذهاب داشته باشه
  • برم جایی استخدام شم که وام قرض الحسنه بدن!

کارمندی که علاقه ای به کارآفرینی آنلاین ندارد

تا وقتی شما اینگونه فکر کنید، پیشرفتی در زندگی نخواهید کرد. پیشرفت و موفقیت در حوزه کاری تان با یادگیری مداوم و مستمر به دست می آید و کارآفرینی آنلاین این فرصت را برای شما مهیا می کند.

6) در راه کارآفرینی آنلاین استعداد خود را پیدا می کنید

گاهی اوقات ممکن است به حوزه ای علاقه مند باشید اما نمی دانید دقیقا می خواهید چه کاره شوید و از چه راهی درآمدزایی کنید!راه کارآفرینی راهی است که می توانید در آن استعداد ذاتی خود را پیدا کنید.این راه را شما می سازید و مطابق میل و خواسته شماست و مسلما شما به دنبال راهی خواهید بود که استعداد خود را در آن شکوفا کنید.اگر در راه کارآفرینی آنلاین هدفمند قدم بردارید و به دنبال سرنخ ها و شواهد موجود در این راه بگردید، پس از مدتی به راحتی می توانید استعداد خود را کشف کنید و ببینید که به کدام زمینه بیشترین کشش را دارید.توصیه ما این است که اگر به آن مرحله رسیدید، استعداد کشف شده خودتان را بچسبید و تحت هیچ شرایطی آنرا ول نکنید. چرا که شما حتما یکی از آینده داران صنعت خودتان خواهید بود.

بر طبق آمارها، بیش از 532 میلیون نفر کارآفرین در سراسر جهان هستند که ازین تعداد بیشترین تعداد آنها (23%) به دنبال استعداد و علاقه خود هستند.(The Hill)

7) از شر رفت و آمد روزانه خلاص می شوید

به تصویر زیر خوب نگاه کنید : 

کارمندهایی که اول صبح به سرکار می روند

اینها همان افرادی هستند که هر روز صبح مجبورند زودتر از خواب بیدار شوند و به سمت محل کارشان حرکت کنند. خیلی از آنها شاید دو ساعت یا بیشتر در یک روز در رفت و آمد باشند. علاوه بر زمانی که هر روز در این مسیر تلف می شود، شلوغی شهر در زمان های اوج ساعت کاری، آلودگی هوا، سر و صدای روزانه و اعصاب خردی های این رفت و آمد، باعث می شود که هرکسی پس از مدتی به فکر این بیوفتد که کارش را بر اساس محل شرکت انتخاب کند!

طی تحقیقات محققان انگلیسی بر روی بیش از 34 هزار کارمند انگلیسی، مشخص شد افرادیکه زمان طولانی (بیش از نیم ساعت) را صرف رفت و آمد روزانه می کنند از لحاظ سلامت روحی روانی آسیب پذیر تر هستند. نکته جالب این است که این افراد در دراز مدت احتمالا به افسردگی مبتلا می شوند و همچنین نگرانی های مالی هم به مرور زمان در آنها بیشتر می شود. (ایسنا)

اگر شما کارمند باشید و در حال مطالعه این مقاله باشید، احتمالا خواهید گفت : “زندگی خرج داره، الکی که نیست. باید بتونم پول دربیارم تا قسط و قرضام رو بدم! “

حرف شما کاملا درست است، اما به نظر من در دوره کنونی، شغل کارمندی آخرین گزینه برای پیدا کردن شغل برای یک نفر است.

فرض کنید همان کاری که در شرکت انجام می دهید را می توانید در منزل انجام دهید. در این صورت رفت و آمدی در کار نیست، هر روز 2 الی 3 ساعت از وقت روزانه تان صرف رفت و آمد نمی شود، احیانا اگر با خودرو به سرکار می رفتید در هزینه بنزین صرفه حویی خواهید کرد و از همه مهم تر اعصاب تان آرام تر خواهد بود. این شکل از کار مناسب تر نیست؟ رفت و آمد روزانه تان از تخت خوابتان تا پشت میز خواهد بود.

حالا فرض کنید، همان کاری که انجام می دهید برای خودِ خودتان باشد. بهتر از این داریم؟

کارآفرینی آنلاین همین است. به همین سادگی!

می توانید در منزل بمانید، از تجربه و تخصص خود استفاده کنید و پشت میزتان درآمد کسب کنید.

به علاوه ساعت کاری نیز دست خودتان است. می توانید ساعت 6 صبح بیدار شوید، یا اینکه دوست دارید 10 صبح کار خود را شروع کنید. هرطور که دوست دارید! قرار نیست مثل شرکت سر یک ساعت مشخص انگشت بزنید!

البته در این حالت ورزش را فراموش نکنید!

8) چی بهتر از اینکه غذای خانگی بخورید!

وقتی که در منزل کار می کنید، یک امتیاز بزرگی دارید و آنهم این است که می توانید دستپخت مادرجان یا همسرجان را بخورید. (گاهی اوقات مادرزن جان!)

بله، غذاهای خانگی سالم تر از غذاهای رستوران ها و فست فودهاست. از طرفی شما می دانید که چه میخورید! نگران نحوه شستشوی مواد اولیه غذاها یا نحوه طبخ شان نیستید چرا که عزیزتان با عشق و علاقه این غذا را آماده کرده است.

در خانه، در کنار عزیزان با یک غذای خوشمزه و درجه یک خانگی. این یعنی انتهای خوشبختی!

کارآفرینی آنلاین با یک غذای خانگی

9) می توانی به خودت برسی!

کارمندهای عزیز ؛

میدانم که دلتان پر از حرف های نگفته است. میدانم که جمع زیادی از شما مجبورید که به سمت کارمندی بروید، با هزاران آرزو از دانشگاه فارغ التحصیل شدید به امید اینکه در شرکت معتبر یا کارخانه لقب مهندس یا دکتر بگیرید. اما شرایط شما را به سمت کارمندی کشاند.

میدانم که ساعت 6 صبح به زور ساعت باید بیدار شوید و در شلوغی خیابان ها (اگر شهرهای بزرگ هستید) سوار بر اتوبوس و مترو و … به محل کاری بروید که شاید خیلی از شماها ( بیش از 75 درصد کارمندان کار خود را دوست ندارند ) از همان اول به فکر ساعت 4 یا 5 بعدازظهر برای رفتن به سمت خانه هستید.

در شرکت هم که حالتان را میفهمم. اگر میزتان کنار پنجره ای باشد که خوش بحالتان است و این امتیاز را دارید که از پنجره بیرون را نگاه کنید. اما اگر میزتان کنار پنجره نباشد یا پنجره ای نداشته باشید، سرتان در کل روز یا به کار گرم است یا صحبت با همکارانتان که هیچوقت دوستتان نخواهند بود!

کاملا درکتان می کنم.

صحبت کوتاهی بود با کارمندهای شریف و زحمت کش کشورم 🙂

اما برگردیم به این موضوع که شما اگر به سمت کارآفرینی آنلاین حرکت کنید، می توانید این حسرت ها را هیچ وقت نخورید، می توانید هر روز صبح به جای زمان رفت و آمد و شلوغی و آلودگی شهر، پیاده روی یا یک ورزش نیم ساعته را در پارک محله تان تجربه کنید. می توانید در باشگاهی ثبت نام کنید و هر صبح تان را با ورزش باشگاهی شروع کنید، یک روز پرانرژی!!!

می توانید خود را محصور به پنجره های شرکت یا اداره تان نکنید، می توانید وقت مفیدتر و بازدهی بالاتری برای کاری که خودتان انجام می دهید داشته باشید و از کار کردن لذت ببرید.

در این حالت، دائم در حال خودسازی هستید، روی خودتان کار می کنید و روح و جسم تان را هر روز رشد می دهید. می توان گفت به معنای واقعی زندگی می کنید، هم درآمد خود را دارید هم از اوقات خود به بهریتن نحو استفاده می کنید.

تکرار این حالت از شما یک انسان خودساخته و شاداب می سازد که کیفیت زندگی اش به مراتب از مدل کارمندی بالاتر است.

10) با کارآفرینی آنلاین شبکه ارتباطات خود را می سازید

ارتباط داشتن با افراد مختلف برای شما فرصت هایی را فراهم می کند که شاید هیچوقت انتظارش را هم نداشته باشید. هرچقدر سطح ارتباط شما با افراد بالاتر باشد و با افراد بیشتری رابطه داشته باشید احتمال جذب موقعیت هایی که شما را به موفقیت برساند بیشتر خواهد بود.

اجازه بدهید مثالی بزنیم :

گروه استارت آپی را در نظر بگیرید که تازه در حوزه گردشگری شروع به کار کرده اند و با ساخت سایت و اپلیکیشن خود قصد دارند به مبحث جذب توریست در ایران بپردازند. 

این افراد این فرصت را دارند که با مشاغل حوزه گردشگری شامل تور و گردشگری، صنایع دستی و بوم گردی ارتباط گرفته و لینک شوند. اما اینکار چه مزیتی برای آنها دارد؟ با انتقال تجربه و رد و بدل کردن مخاطبان از طریق سایت و شبکه های اجتماعی می توانند بازار خود را به صورت شبکه ای گسترش دهند.

آنها همچنین می توانند در سمینارها و نمایشگاه ها شرکت کنند و با ارائه کار خود و جذب مخاطب هدفمند، حضور خود را در بازار گردشگری بیشتر و بیشتر کنند.

این فرصت با توجه به پتانسیل فوق العاده حوزه کارآفرینی آنلاین برای تمامی کسب و کارهای آنلاین وجود دارد تا شبکه ارتباطی خود را بسازند.

اما این فرصت هیچوقت برای یک کارمند پیش نمی آید. آنها اصولا ارتباطات محدودی به نهایتا همکاران خود دارند و صرفا روزمرگی هایشان را به اشتراک می گذارند و نه چیز بیشتری! بنابراین اکثرا از ارتباط گرفتن و پیشرفت در حوزه کاری خود محروم هستند.

ارتباط داشتن در فضای آنلاین

11) رشد فوق العاده اینترنت

چقدر باید از رشد فضای آنلاین بگوییم؟ 

چقدر باید اینهمه از منابع مختلف بخوانید که اینترنت در حال همه گیری و نفود به تک تک خانه های ماست و تا چندسال آینده اگر کسی به اینترنت دسترسی نداشته باشد انگار غذایی برای خوردن ندارد!

در اینجا نمی خواهیم آمار و ارقام رشد اینترنت را بگوییم اما در اینجا برای تاکید بیشتر برای کسانی که می خواهند از کارمندی وارد این فضا شوند و یا حتی کاری ندارند و می خواهند کسب و کار آنلاینی راه اندازی کنند، می گوییم که زودتر دست به کار شوید.

جای فکر کردن ندارد، هیچ دوره ای (از زمان آدم و حوا تا به امروز – اردیبهشت 99) به اندازه زمان حال حاضر انقدر فرصت برای راه اندازی یک کار مهیا نبوده است. اینترنت این شرایط کار را برای همه اقشار جامعه فراهم کرده است.

پس لطفا دست روی دست نگذارید و از همین الان به فکر راه اندازی کسب و کاری به صورت آنلاین باشید. اگر جایی کار می کنید می توانید از اوقات فراغت پس از کار خود برای راه اندازی استفاده کنید و اگر در خانه هستید و کاری ندارید، خیلی خیلی فرصت بهتری دارید که تمام وقت خود را بر روی پایه ریزی یک کارآفرینی آنلاین بگذارید.

12) اینترنت، بازاری برای کارآفرینان 

فضای آنلاین فرصتی را فراهم کرده تا هرکسی بتواند کسب و کار خودش را بزند و از آن درآمد زایی کند. فرقی نمی کند شما دکتر متخصص باشید یا یک راننده تاکسی. به راحتی و با چند قدم ساده می توانید کسب و کار خود را در این فضا راه اندازی کنید و کارفرمای خود باشید.

از طرفی بیکاری هم معضل بزرگی برای همه دنیاست (نه فقط ایران) و با روند اتوماتیک شدن صنعت و نیاز کمتر به نیروی انسانی، شاید در دهه های آینده از تعداد کارمندان کمتری در بخش های مختلف یک شرکت، کارخانه یا یک مجموعه سازمانی استفاده شود.

این خبر بدی برای کارمندان است.

کارآفرینی آنلاین با استفاده از اینترنت و یک لپ تاپ این فرصت را برای تک تک افراد جامعه فراهم می کند که ازین موج استفاده کنند و دریچه های بیشتری را به روی خود باز کنند، چه از لحاظ درآمد، چه از لحاظ رشد فردی و یا کاری .

اما در اینجا باز هم افرادی در جامعه خودمان پیدا می شوند که می گویند ایران جای اینکارها نیست! ما خودمان بسیار با مشتریانی سر و کار داشته ایم که با وجود راه اندازی زمینه های اولیه یک کسب و کار آنلاین (سایت، شبکه های اجتماعی) باز هم بر سنتی بودن فرایند فروش تاکید داشتند و همچنان اعتقاد دارند که این چیزها در ایران جواب نمی دهد و برای خارجی هاست! 

این حرف حداقل برای تیم ما قابل قبول نیست.

دراینجا لازم است به یک آمار خیلی جالب اشاره کنیم. موسسه توسعه جهانی کارآفرینی (GEDI) که آمارهای مربوط به کارآفرینی و سهولت راه اندازی کسب و کار را در سراسر جهان منتشر می کند، از بین 137 کشور جهان به ایران رتبه 72 داده است ( مشاهده آمار ) بالاتر از کشورهایی چون برزیل، مکزیک و روسیه!

خب چرا این موضوع را گفتیم؟ که بدانید راه اندازی کسب و کار آن هم از نوع آنلاین و حرکت در این سمت در ایران جواب می دهد و هیچ بهانه ای برای شروع نکردن نیست!

13) می توانید خودتان شغل ایجاد کنید

شما وقتی می خواهید کاری را شروع کنید (چه آنلاین چه آفلاین) مجبورید از اول تنهایی کارتان را پیش ببرید. کسی کارتان را نمی بیند و به کارتان اعتماد ندارد! این کاملا طبیعی است. نباید انتظار داشت از همان روزهای اول کسی به ما به چشم استیو جابز نگاه کند! 

شما مجبورید همه کارها را خودتان بکنید. طراحی، بازاریابی، فروش، ارسال، ساخت و مدیریت سایت و شبکه های اجتماعی و … همه پای خودتان است. با اینکه خیلی وقت می گیرد اما چاره ای نیست! کسی حاضر نیست وقت و عمر خودش را به پای کار شما بگذارد که معلوم نیست آینده اش به کجا می رسد!

یادتان نرود که گوگل کار خود را با دو نفر در سال 1998 و از یک گاراژ کوچک خانگی شروع کرد.

شروع کاری حرفه ای شرکت گوگل در یک ابعاد وسیع

طبق گزارش رسمی سایت Freshbooks (دانلود گزارش) بیش از 62% کسب و کارهای کوچک به صورت یک نفره مدیریت می شوند. 28% از آنها 1 تا 5 کارمند و فقط 10% از آنها بیش از 5 کارمند دارند. این یعنی کسب و کارهای کوچک نباید منتظر جذب افراد مناسب باشند.

شما باید کارتان را سریع شروع کرده و با توجه به نحوه پیشرفت کار شروع به جذب افراد مناسب برای کار خودتان کنید. با اینکار هم شغلی برای چند نفر ایجاد می کنید و هم اینکه کار خودتان را بهتر پیش می برید. البته بحث استخدام نیروی مناسب نیز بحث گسترده ایست که در این مقاله جای صحبت آن نیست ولی فعلا بدانید که نیرویی را باید استخدام کرد که هم جهت و هم سو با کار شما باشد. نیرویی که سمت و سو و نگرش ذهنی متفاوتی با کسب و کارتان داشته باشد باعث اصطکاک در مجموعه کاریتان می شود.

اجازه بدهید مثالی بزنم :

فرض کنید شما سایت فروش عینک آفتابی راه اندازی می کنید و در روز می توانید 5 ساعت به کار سایتتان اختصاص دهید. در این 5 ساعت وقت روزانه شما باید هماهنگی تهیه محصول، تصویر محصول، محتوای محصول و اگر می توانید محتوای وبلاگی تهیه کنید و در سایت خود قرار دهید. اگر پیج اینستاگرامی هم دارید باید مدیریت کنید.

بعد از 6 ماه  کسب درآمد شروع می شود و سفارش روزانه می گیرید که به کارهایتان بسته بندی و ارسال به پست هم اضافه می شود. شاید اگر کارتان را به خوبی پیش ببرید و بازاریابی مناسبی داشته باشید بتوانید در ماه 8 ام یک نفر را برای محتواگذاری در سایت استخدام کنید. اگر شرایط به همین روال پیش برود، در ماه 10 ام یک نفر دیگر را برای مدیریت و سفارش گیری پیچ اینستاگرام استخدام می کنید.

این روند ادامه دارد تا کارهای روتین سایت خود را به تیمی چندنفره بسپارید و خودتان روی بازاریابی و سفارش گیری بیشتر تمرکز کنید. یک کارآفرینی آنلاین تمام عیار!

14) وقت گذرانی اینترنتی را به یک فرایند مثبت تبدیل می کنید

تا حالا برایتان پیش آمده است که ساعت ها وقت تان را صرف گشت و گذار در اینترنت کنید بدون اینکه متوجه گذران وقت باشید؟ سرتان را بالا می کنید و می بینید که 3 ساعت بدون وقفه سرتان توی گوشی بوده است، از یک سایت به سایتی دیگر! از اینستاگرام به تلگرام! از تلگرام به واتس اپ!

اگر این کار شما بدون هدف باشد اسمش می شود “اتلاف وقت”

اما اگر اینکار شما برای یادگیری، ارتباط با افراد مرتبط، مطالعه و خلاصه کار مفید (Productive) انجام شود، هرچقدر هم که پای اینترنت وقت بگذارید، کم است!

بنابراین دو نوع دید در فضای آنلاین داریم.

جالب است بدانید که طی گزارش سایت دیجیاتو ( لینک گزارش ) ایرانی ها به طور میانگین بیش از 7 ساعت در روز را به شبکه های اجتماعی آنلاین اختصاص می دهند! یعنی 7 ساعت وقت گذارندن بدون هیچ دستاوردی!

اما اگر شما یک فکر خوب و خلاق داشته باشید می توانید ازین 7 ساعت به بهترین نحو استفاده کرده و آنرا در جهت کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید. می توانید مهارت های شخصی و کاری خود را از طریق دیدن ویدیوها، مطالعه مقالات و گوش دادن به پادکست های صوتی ارتقا دهید.

 

 

برای مطالعه ی قسمت دوم مقاله میتونین به لینکی که در منبع قرار دادم مراجعه کنید

 

منبع

نظرات  (۱)

الان حدود دو روز هست که من به صورت قسمت به قسمت دارم این پست رو مطالعه می‌کنم و بالاخره تموم شد ... 😂😁

+ پست کامل و فوق‌العاده‌ای بود ... همراه با لینک‌گذاری خیلی خوب و نشانه‌گذاری‌های کاربردی ...

+ کامنت‌های آقای ارشادی هم به تکمیل پست کمک خوبی کرد ...

+ تشکر از تلاش و وقتی که میذارین ... 😊🌹

پاسخ:
جدی ؟واقعا ممنونم از وقتی که گذاشتید و مسلمه که خیلی هم وقت گذاشتید :))

کامنت های بین من و آقای ارشادی هم خودش قابلیت یک مقاله ی مجزا رو داره که خب باید از ایشون تشکر کنم که شروع کننده ی بحث بودن 

و در نهایت خیلی سپاسگذارم  بابت کامنت های سازنده ی شما 

و موفق باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی