کسب و کار

کسب و کار

و این منم ، یک آدم موفق و راضی از زندگی که درطول 25 سال زندگی پرفرازو نشیب کوچکترین شکایتی نداره ...خودش تلاش کرده و موفق شده ...اومده که یاد بده تا شاید دیگران هم از زندگیشون راضی باشن.
موفقیت در کسب و کار تنها با دانش و آگاهی امکان پذیر است.

کسب و کار های موفق

کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که می تواند به شخص یا کل جامعه منفعت برساند، به عبارتی فعالیتی که تولید محصول، خرید کالا و خدمات را با هدف فروش و کسب سود به همراه داشته باشد کسب و کار می گویند.

این نوع فعالیت همواره در دوره های مختلف زندگی انسان به اشکال مختلف وجود داشته و شاید نخستین عملی که انسان در اجتماع با آن آشنا شد کسب و کار بوده است. انسان موجود نیازمندی است و برای زندگی و زنده ماندن، نیاز به دیگران دارد، این نیاز از خوراکی ها شروع و تا پوشاک و سایر نیازهای دیگر ادامه دارد.

این فعالیت در زمان قدیم بیشتر برپایه داد و ستد بوده است و هر چند همین حالا نیز به شکل تهاتری وجود دارد اما اکنون اشکال گوناگون دیگری از این نوع فعالیت در جامعه رواج دارد که هر واحد و فردی براساس امکانات، توانایی، انگیزه و هدف خود آن را انجام می دهد.

لوازم موفقیت در کسب و کار

برای موفقیت در کسب و کار، داشتن لوازم و امکانات مرتبط و درخور ضروری است. برای این منظور جدا از داشتن محل مناسب فعالیت، چگونه انجام دادن کار نیز از مهم ترین عوامل موفقیت در این نوع فعالیت است.

کسب و کار باید چگونه انجام شود تا مشتری و مخاطب بیشتری جذب کند؟ لازمه هر فعالیتی از این نوع جذب مشتری است و همه فعالان کسب و کار نیز برای این منظور فعالیت می کنند تا بتوانند به سود برسند و دستکم دستمزد کارکنان همان بخش را پرداخت کنند و در مرحله بعد به سود، ارتقاء و توسعه فعالیت خود بپردازند.

هیچ کاری بدون داشتن سود و منفعت به سرانجام نخواهد رسید و فرجام آن ورشکستگی و تعطیلی خواهد بود. فعالیت بنگاه که به عنوان کسب و کار تعیین می شود، چگونه باید فعالیت کند تا به سود و منفعت لازم برسد؟ برای موفقیت این نوع فعالیت باید همه پیش بینی ها و مشکلاتی که احتمالا در آینده پیش خواهد آمد را بررسی کنیم تا در زمان شروع فعالیت بهترین شیوه را برای مقابله با آن اجرا بپردازیم. یکی از دلایلی که خیلی از بنگاه ها و شغل های نو با تعطیلی و ورشکستگی روبرو می شوند، پیش بینی نکردن و برنامه نداشتن برای آینده آن فعالیت است. همه می توانند فعالیتی را شروع کنند اما ادامه موفقیت آن موضوع مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

برای شروع یک کسب و کار باید هزینه ها و منابع مالی که در اختیار داریم را برآورد کنیم و شخصیت های کلیدی برای راه اندازی کسب و کار را بررسی کنیم و در نهایت منافع و درآمدی که بدست می آوریم را دقیقا بدانیم. برای ایجاد یک فعالیت باید منطقه محل کار را به طور کامل شناسایی کنیم یعنی بدانیم که محصول ما تا چه میزان در این مکان مشتری خواهد داشت تا به سود مناسب برسیم.

زمان شروع کار

کسب و کار

موضوع دیگر در کسب و کار موفق، زمان شروع کار است. خیلی از مواقع کارها باید در زمان مناسب خود شروع شود و آغاز دیر یا زود آن می تواند به روند و موفقیت کار لطمه بزند. پس اینکه بدانیم چه موقع و چگونه اولین کار خود را راه بیندازیم خیلی مهم است.

برای مثال در دهه های گذشته و شاید همین حالا در گوشه و کنار ما برخی از افراد در طول سال در یک محل کار ثابت، دائم شغل خود را تغییر می دادند. آنان به تناسب فصل، شغل حجره خود را عوض می کردند و معمولا فصل زمستان میوه فروشی و در فصول دیگر فعالیت دیگری را مورد توجه قرار می دادند. البته حالا کمتر کسی این کار را می کند، با اینحال همان موقع که این کار انجام می شد با هدف کسب بهترین سود از این نوع فعالیت بوده است.

اکنون شاید کمتر بتوان چنین کاری کرد ولی قبل از شروع کسب و کار باید نیازها و سلیقه های مردم همان منطقه را شناخت. حتی در این شناخت، وضع مالی مشتریان را نیز نباید نادیده گرفت زیرا در نهایت این سود و منفعت است که آینده شغلی ما را تضمین می کند. همه این رفتارها و برنامه ها به ما می گوید که در ایجاد فعالیت موفق و کسب درآمد باید به تمام زوایای کار توجه کرد و هیچ چیز را نباید از قلم انداخت.

عوامل تغییر کسب و کار

تکنولوژی، بازار و جامعه ازعوامل تاثیرگذار تغییر کسب و کار است. با ورود تکنولوژی کالاهای قدیمی دیگر بازار خود را از دست می دهند و مشتری ها در بازار به دنبال جدیدترین مدل ها هستند. ضرب المثل معروفی در این زمینه است که «نو که اومد به بازار کهنه میشه دل آزار». بنابراین فناوری ها، وسایل قدیمی را هر لحظه از نظرها دورتر می کند و دیگر این نوع کالاها هیچ جذابیتی برای مشتری ایجاد نمی کند از این رو فعالیت هایی از این دست برای رونق بیشتر به سمت عرضه و توزیع وسایل و ابزارهای جدید و نوین حرکت می کند.

مساله دیگر تغییر کسب و کار، بازار است. کالاها برای فروش تولید می شود و وقتی این کالا به بازار راه پیدا می کند باید مشتری های خود را داشته باشد و بازار با تعیین نوع کالا که مبتنی بر سلیقه و خواست مشتری است، کالای مشتری مدار را انتخاب می کند. به طور قطع هر کالایی مشتری بیشتری داشته باشد رونق بیشتری خواهد داشت و به همین میزان، محل ها و مراکز فعالیت آن بیشتر خواهد شد.

جامعه نیز از عوامل دیگر تاثیرگذار در تغییر فعالیت است یعنی خواست افراد یک جامعه است که میزان عرضه و تقاضا را تعیین می کند و هر چه تقاضای یک جنس بیشتر باشد فعالیت آن نیز بیشتر می شود.

با اینحال عواملی مانند عدم وجود تجریه، نداشتن سرمایه کافی، نداشتن جایگاه مناسب و قراردادهای ضعیف از عوامل شکست یک شغل یا فعالیت محسوب می شود. کسب و کار فقط به دست آوردن سود اقتصادی نیست بلکه اهداف اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی را می توان جدیدترین نوع فعالیت ها دانست. فعالیتی که حتی در منزل و در جای بسیار کوچک می توان آن را انجام داد بنابراین از سایر کارها که نیاز به مکان مشخص و معینی دارد کم هزینه تر است.

همانطور که از نام کسب و کار اینترنتی مشخص است از لوازم فعالیت این نوع فعالیت، داشتن کامپیوتر و اینترنت است، اکنون خیلی از منازل و اماکن شخصی و غیرشخصی به چنین امکاناتی مجهز هستند بنابراین ابزارها و تجهیزات آن تقریبا به سادگی فراهم می شود.

کسب و کارهای آنلاین اکنون در سراسر جهان توسعه یافته است و از سریع ترین کارها در تجارت جهانی محسوب می شود. این نوع فعالیت ها خیلی ارزان تر، سهل تر و آسان تر از سایر فعالیت ها در دسترس است به همین دلیل می توان با کاهش هزینه، سود بیشتری نیز نصیب فعالان آن کند.

امروزه با این نوع حرفه ها، محصولات یا خدمات مختلف به سرعت و در کوتاه ترین زمان در اختیار مشتری قرار می گیرد که غالبا با رضایت مشتری و فروشنده همراه است چون همه آنان به خواسته های خود که ارزان بودن و کسب سود بیشتر است می رسند.

اگر بخواهیم مثالی در مورد این نوع خدمات و فعالیت ها که اکنون در جامعه در حال ترویج است بزنیم تهیه انواع غذاها و همچنین فعالیت اسنپ ها در داخل شهرها است. اسنپ سامانه هوشمند حمل ‌و نقل است که امکان درخواست تاکسی را به صورت آنلاین برای متقاضیان فراهم می‌ کند.

کسب و کار اینترنتی را می توان فعالیتی تازه به ویژه در جامعه ما دانست و هر فعالیت جدیدی نیز در ابتدا می تواند با مقاومت و عدم استقبال مردم و مشتری ها مواجه باشد.

اعتماد به فعالیت های اینترنتی در ایران هنوز در نقطه رضایت بخشی نیست. هرچند ادارات و واحدهای بزرگ با اعتماد بیشتری با فعالان این حوزه همکاری می کنند اماهنوز در میان مردم افرادی وجود دارند که به سختی امورات خود را به این دسته از افراد می سپارند.

با اینحال هرچه که زمان می گذرد اعتماد به این نوع فعالیت های اینترنتی بیشتر می شود زیرا جامعه نیز از نظر فناوری رو به پیشرفت حرکت می کند و خدمات اینترنتی نیز بیشتر قانونمند می شود و نهادهای نظارتی نیز بیشتر برکارهای آنان نظارت می کنند.

پوشش اینترنت در جهان روز به روز افزایش می یاید و اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد این افراد در طول ۹۰ روز دستکم یک خرید اینترنتی انجام می دهند و این مساله گستردگی کار این نوع فعالیت ها را نشان می دهد.

خدمات و فعالیت های اینترنتی این ویژگی را هم دارد که فرد می تواند به معرفی محصول خود به سراسر دنیا نیز دست بزند و در نهایت به اهداف خود برسد. فعالیت های  اینترنتی همچنین به دلیل نوع و ماهیت ابزار، به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و می تواند به مشتری خدمات برساند اما در سایر خدماتی از این نوع این ویژگی و امتیاز وجود ندارد.

کسب و کار اینترنتی می تواند امکانات مختلفی برای مشتری از جمله عکس، فیلم، فایل صوتی و امکاناتی از این دست فراهم کند و مشتری در هر زمان و مکان به اطلاعات محصول مورد نیاز دسترسی داشته باشد و سپس سفارش دهد.

خدمات اینترنتی بسیار متنوع هستند و در زمان حاضر به ۱۰ گروه عمده شامل «ایجاد اجتماعات آنلاین»، «خرید، فروش» و «حراج کالاهای مختلف»، «تبلیغات اینترنتی»، «ارائه خدمات تخصصی به دیگران»، «ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش»، «تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف»، « چند رسانه ای یا مالتی مدیا»، «پیوستن به شبکه های واسطه گری»، «خدمات مربوط به ایمیل» و « سرمایه گذاری مشترک» تقسیم می شود.

کسب و کار خانگی

کسب و کار

کسب و کار خانگی که به آن فعالیتی در حوزه منزل هم گفته می شود خدمتی است که در محل سکونت افراد انجام می شود. فعالیت خانگی معمولا با استفاده از امکانات و وسایل منزل ایجاد می شود و افراد خانواده، وابستگان، دوستان و آشنایان در آن مشارکت دارند.

کسب و کار منزل یک فعالیت اقتصادی است که خانواده با تولید یک محصول و سپس توزیع و فروش آن، به تامین معیشت و درآمد یک خانواده یا بیشتر می پردازد.

نقش کسب و کار خانگی در پیشرفت جامعه

کسب و کارهای منزل از تاثیرگذارترین فعالیت های اقتصادی در همه جوامع به ویژه کشورهای توسعه یافته است. فعالیتی از این نوع در منزل می تواند افراد زیادی را به درآمد و شغل برساند و از این لحاظ به دولت ها در کاهش بیکاری در جامعه کمک کنند.

خدمات خانگی جدا از ایجاد شغل برای افراد جویای کار، به نوآوری در تولید محصول یا خدمات نیز می پردازد و محصولات آنان نیز معمولا با تنوع در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

برای ایجاد کارآفرینی در منزل معمولا به هزینه های زیادی نیازمند نیست و با بودجه به مقدار۲۰ میلیون تومان نیز می توان یک فعالیت کوچک ایجاد کرد در حالی که دولت برای ایجاد یک شغل در بخش صنعت ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه صرف می کند و ممکن است هزینه ایجاد این شغل در صنعت پتروشیمی به خیلی بیشتر از این رقم برسد.

امروزه خیلی از جوانان به چنین فعالیت هایی روی آورده اند زیرا نقطه آغاز مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است. ایجاد شغل خانگی، ساده و آسان است و به همین نسبت هزینه کمتری برای ایجاد آن لازم است. همه اینها مزیت های شغل های خانگی را نشان می دهد حتی به کمک یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن می توان چنین  کاری ایجاد کرد.

مزیت های کسب و کار خانگی

کسب و کارهای منزل مزیت های مختلفی برای خانواده به همراه دارد جدا از اینکه هزینه های بابت اجاره یا سایر مخارج کار در بیرون را نمی پردازند می توانند در کنار خانواده به کار خود ادامه دهند.

آنان بیشتر فرزندان خود را می بینند و به طور طبیعی بیشتر می توانند به آنان در تربیت و پرورش، آمادگی درسی و سایر امور به فرزندانشان کمک کنند.

مزایای کار خانگی را می توان آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات کاری انعطاف پذیر، ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی، پایین بودن هزینه راه اندازی، پایین بودن میزان ریسک، امکان کارکردن پاره وقت، احتمال موفقیت بیشتر و تناسب با اقشار مختلف است.

هدف همه کسب وکارها جذب مشتری است و یکی از اصول جذب مشتری برخورد همراه با احترام و حفظ کرامت و عزت او است.

مشتری و مخاطب اولین باری که با شما ملاقات می کند و اولین برخورد با شما، اگر همراه با خوشرویی باشد در واقع یک مشتری پایدار برای خودتان ذخیره کرده اید

خوش رفتاری با مشتری، همواره خاطره خوبی از شما و کارتان خواهد داشت و همیشه نیز مشتری خواهد بود و چه چیزی یک کاسب می خواهد یک مشتری دائمی

کسب و کار پردرآمد

همه دوست دارند که شغل پردرآمدی داشته باشند تا بهتر زندگی کنند و معیشت زندگی خود را بهتر و راحت تر بدست آورند اما فعالیت های پردرآمد کدام است و باید چه روشی در پیش گرفت تا به شغل پردرآمدی رسید؟

اغلب شغل ها می تواند با درآمد مناسب و خوب همراه باشد که رسیدن به این هدف به برنامه ریزی درست، مدیریت درست، علاقه و انگیزه قوی لازم است. اما شغل هایی در جامعه وجود دارد که با زندگی و ممات مردم سروکار دارد و به همین نسبت نیز می تواند پردرآمد باشد.

برای داشتن شغل پردرآمد باید ابتدا نیاز جامعه را شناسایی کنیم و سپس نسبت به انتخاب شغل اقدام نماییم. فعالیت های پردرآمد است که مورد نیاز افراد بیشتری از مردم باشد هر چه این تعداد بیشتر باشد تقاضا برای کالا و محصول شما بیشتر خواهد شد و به همین نسبت نیز کسب و کار پردرآمدی نیز شکل خواهد گرفت.

برای داشتن فعالیت پردرآمد باید خود را به تخصص آن مجهز کنید و در کنار داشتن علاقه و انگیزه می توانید به درآمدهای بیشتری هم فکر کنید و به آن برسید. این مشاغل می تواند تعمیرکاری و خدماتی مثل تعمیرکار، برقکار، بنا و گچکار باشد.

اما سئوال این است که کسب وکار پردرآمد چه شغل هایی است؟ همانطور که گفته شد اغلب شغل های می تواند برای افراد با درآمد خوبی همراه باشد که داشتن تخصص، آموزش لازم، شناخت بازار، شناخت منطقه و محل کار و همچنین داشتن انگیزه و هدف و پشتکار می تواند این موضوع را تسریع بخشد.

حالا با این تفاسیر شغل های پردرآمد در ایران کدام شغل است؟ خیلی از افراد این شغل ها را آینده دار و پردرآمد می دانند که در ذیل به آن اشاره می شود:

متخصص و جراح زیبایی و دانپزشک در جامعه ما از درآمدهای خوبی برخوردار است اما خیلی ها نمی توانند وارد این شغل شوند زیرا تحصیلات عالی می خواهد. اما کسب و کارهایی در جامعه وجود دارد که نیاز به تحصیلات در حد دکتری نیست که یکی از آن ها صنعت گردشگری است.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از آثار تاریخی و باستانی و ظرفیت های طبیعی برای گردشگری است. اغلب نقاط کشور برای گردشگری می تواند برای گردشگران جذاب باشد. حتی بیابان های ایران برای خیلی از اروپایی و غربی ها جذاب هست و دوست دارند به ایران سفر کنند تا این بیابان ها را از نزدیک ببینند.

در کشوری که بیابان آن این همه افراد برای دیدن آن لحظه شماری می کنند به طور برای آثار تاریخی و طبیعی آن بیشتر علاقه مندان خواهد داشت.

راهنمای تور نیز از فعالیت های پردرآمد است. آمار گردشگران ورودی خارجی به ایران در سال های اخیر از ۴ میلیون به ۵ میلیون و برخی از مواقع نیز بیشتر افزایش یافته است. این گردشگران که معمولا به نقاط دارای آثار باستانی و تاریخی مانند شیراز و اصفهان سفر می کنند. آنان نیاز به راهنما دارند پول خوبی نیز به این راهنمایان می دهند بنابر این راهنمای تور را می توان کار پردرآمد در ایران دانست.

غیر از شغل های بالا وکالت، فعالیت و سرمایه گذاری در بورس، کشاورزی و دامپروری نوی، برنامه نویس و توسعه‌دهنده وب، کسب درآمد از اینترنت، تدریس مجازی، بازاریابی، راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و پرورش قارچ می تواند از کسب و کارهای پردرآمد در ایران باشد.

منبع

نظرات  (۱)

  • مهد سرمایه
  • با سلام

    مقاله بسیار خوبی بود استفاده کردم

    ممنونم

    موفق و موید باشید.

     

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز،ممنون از نظر شما .موفق باشید .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی