کسب و کار

کسب و کار

و این منم ، یک آدم موفق و راضی از زندگی که درطول 25 سال زندگی پرفرازو نشیب کوچکترین شکایتی نداره ...خودش تلاش کرده و موفق شده ...اومده که یاد بده تا شاید دیگران هم از زندگیشون راضی باشن.
موفقیت در کسب و کار تنها با دانش و آگاهی امکان پذیر است.

درآمد مالی خوب قطعا یکی از اهداف هر فردی در طول زندگی است. البته درست است که داشتن یک درآمد سرشار و کافی برای خوشبختی کافی نیست اما قطعا شرط لازمی است. معمولا باگذشت زمان بعضی شغل‌ها در بعضی مکان‌ها اوج می‌گیرند و بعضی دیگر کنار می‌روند. این موضوع به‌خاطر این است که در هر زمان نیازها و فرصت‌های هر جامعه متناسب با زمان تغییر می‌کند. برای داشتن یکی از شغل های پردرآمد، نباید صرفا زمان زیادی را صرف کنید و سخت کار کنید بلکه باید هوشمندانه‌تر کار کنید و دائما در مورد شغل خود و محیط پیرامون‌تان مطالعه کنید.

دانستن این‌ نکته که در هر سال چه شغلی ترند است می‌تواند کمک زیادی به افزایش درآمد شما داشته باشد. با خواندن این مقاله و یا هر مقاله دیگری که شغل‌ های پردرآمد را معرفی می‌کنند، قرار نیست که شما هر چند سال یک‌بار، به دنبال تغییر شغل خود باشید، بلکه شغل‌هایی که در این نوع مقاله‌ها بیان می‌شوند تا چندین سال و حتی چند ده سال آینده می‌توانند جز شغل‌های پردآمد برای شما باشند. البته به‌یاد داشته باشید که برای داشتن یکی از این شغل‌های پردرآمد می‌بایست زمانی را برای کسب مهارت در آن‌ها صرف کنید و لطفا همین الان از یک فکر این‌که یک‌شبه آن مهارت را کسب کنید بیرون بیایید.

شغل ‌های پردرآمد ممکن است به‌صورت محلی و جغرافیایی باشند بدین معنی که در بعضی شهرها یا کشورها شغل پردرآمدی باشد اما در منطقه‌ای دیگر شغل پرد‌رآمدی نباشد؛ همان‌طور که گفته شد میزان درآمد یک شغل در هر منطقه براساس نیازهای هر زمان متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید داشتن یک شغل خوب با درآمد خوب می‌تواند تا حد زیادی امنیت شغلی شما را نیز تامین کند.

در ادامه‌ی این مقاله شغل های پردرآمد ایران در سال ۱۳۹۹ بررسی شده است؛ خوب است بدانید که در این مقاله، غیر از معرفی شغل‌های پردرآمد، مهارت‌های نیاز برای بدست آوردن هر شغل نیز بیان شده است. با گسترش اینترنت و فضای مجازی، کاملا معقول است که تعداد زیادی از شغل‌های معرفی شده در این مطلب با اینترنت سر و کار داشته باشند؛ البته در انتهای مطلب چندین شغل غیر اینترنتی هم بررسی شده است که مطالعه‌ی آن می‌تواند دید خوبی را در فضای کسب و کار سنتی به شما بدهد.

 

شغل پردرآمد

 

 

 

۱ـ  ساخت یک فروشگاه اینترنتی

 

 

یکی از شغل‌های اینترنتی در ایران که در سال‌های اخیر با استقبال خوبی همراه شده است تأسیس یک فروشگاه اینترنتی است. امروزه ساختن فروشگاه اینترنتی کار چندان دشواری نیست و حتی در ابتدای مسیر نیاز به دانش برنامه نویسی هم نیست. اما بهتر است برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی از مشاوران تخصصی در حوزه کسب و کار مشاوره بگیرید. در تاسیس یک فروشگاه اینترنتی قطعا نیاز به دانش‌های تخصصی است و شما با دانش در حوزه‌های فروشگاه‌های سنتی نمی‌توانید یک فروشگاه اینترنتی موفق را پایه‌گذاری کنید.

امروز حتی بسیاری از سازمان‌های دولتی سعی می‌کنند تا بسیاری ملزومات اداری خود را به‌صورت روزمره خریداری کنند. البته برای این‌که بتوانید با شرکت‌های دولتی کار کنید می‌بایست استانداردهای حداقلی یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید. داشتن ای‌نماد یکی از حداقل استانداردهای یک فروشگاه اینترنتی در ایران است.

در سال‌های اخیر، در بیشتر موارد فروشگاه‌های اینترنتی‌ در ایران موفق بوده‌اند که وارد یک حوزه تخصصی از فروش شده‌اند؛ برای مثال فروشگاه لوناتو به‌صورت تخصصی وارد فروش عینک‌های طبی و آفتابی شده است. شما نیز می‌توانید برای شروع کسب و کار اینترنتی جدید خود وارد یک حوزه‌ی تخصصی شوید. این کار به مشتری حس تخصصی بودن فروشگاه را می‌دهد. پس همان‌طور که گفته شد داشتن یک فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از شغل های پردرآمد در ایران است.

سرمایه‌ی مورد نیاز: یک سایت

درآمد ماهیانه در سال‌های اول: حداقل ۲ میلیون تومان

زمان مورد نیاز برای کار: تمام وقت

 

 

۲ـ وبلاگ نویسی تخصصی

 

 

کسانی که به نوشتن علاقه دارند وبلاگ نویسی حرفه‌ای می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افزایش درآمد آن‌ها باشد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که نوشتن در یک سایت یا وبلاگ چگونه می‌تواند یکی از شغل های پردرآمد باشد؟!

پاسخ این است که یک وبلاگ نویسی حرفه‌ای مانند هر سیستم دیگری در عرصه‌ی فضای مجازی می‌تواند تبلیغات زیادی را برای خود جذب کند. برای اینکه یک وبلاگ نویس حرفه‌ای شوید باید حوصله‌ی زیادی به‌خرج دهید. وبلاگ نویسان بزرگ راه مشهور شدن در این عرصه را فقط یک چیز می‌دانند و آن هم نوشتن، نوشتن و نوشتن است. برای این‌که بتوانید حرفه‌ای شوید باید در طول روز زمان زیادی را برای نوشتن صرف کنید. اگر بتوانید هر روز به مدت چند ماه بنویسید می‌توانید با مخاطب به‌خوبی ارتباط برقرار کنید و تعداد قابل توجهی مخاطب برای کسب و کار خود پیدا کنید. یادتان باشد که جذب مخاطب در یک وبلاگ کار یک هفته و یا یک ماه نیست و روند اعتمادسازی در بین مخاطبان زمان نسبتا قابل توجهی را از شما خواهد گرفت اما بعد از مدتی می‌توانید اسپانسرهای خوبی جذب کنید و کم کم سیستم کسب درآمد خود را گسترش دهید.

درآمد ماهیانه در ابتدای کار: ۲ میلیون تومان

زمان مورد نیاز برای کار: تمام وقت یا نیمه وقت

 

کار پردرآمد

 

 

 

۳ـ برنامه نویسی و توسعه وب سایت

 

 

شاید اسم برنامه نویسی به گوش شما هم خورده باشد. برنامه نویسی مهارتی است که اگر به‌خوبی به آن مسلط باشید می‌توانید پول بسیار خوبی از آن کسب کنید. حرفه‌ای شدن در بازار برنامه نویسی مهارتی است که به‌راحتی به‌دست نمی‌آید اما اگر در این حوزه به‌صورت اصولی فعالیت کنید و بتوانید از پروژه‌های کوچک شروع کنید می‌توانید اسم و رسم خوبی در حوزه‌ی برنامه نویسی برای خود دست و پا کنید و از آن درآمد خوبی کسب کنید. اگر می‌خواهید در این حوزه حرف‌هایی برای گفتتن داشته باشید باید آموزش‌های اصولی و نسبتا گرانی، در این حوزه ببینید و سپس سعی کنید که با گرفتن پروژه‌های کوچک و یا رفتن به یک دوره کارآموزی مهارت‌های خود به‌صورت عملی تقویت کنید.

برنامه نویسی شاخه‌های متععدی دارد که باید متناسب با سلیقه و استعدادتان آن حوزه را انتخاب کنید. اگر قرار است برنامه نویسی را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید و سال‌ها از آن کسب درآمد کنید باید انتخاب هوشمندانه‌ای در شروع کار داشته باشید. داشتن یک لپ تاپ حداقل وسیله و سرمایه برای شروع آموختن برنامه نویسی است. برنامه نویسی از شغل های پردرآمد در تمام دنیا است به‌شرطی که مورد علاقه‌ی شما باشد و بتوانید آموزش‌های آن را به شکل اصولی بگذرانید.

 

 

۴ـ نویسنده سایت و تولید محتوا

 

 

تولید محتوا را با نوشتن و یا نویسندگی اشتباه نکنید. در تولید محتوا سعی می‌شود محتوای نوشته شده را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم اما در نویسندگی صرفا این‌که خوب بنویسیم کافی است. بهینه سازی نوشته برای موتورهای جستجو باید طبق اصول سئو باشد و همچنین نیاز به آموزش دیدن در این زمینه دارد. خوشبختانه آموزش‌های لازم برای بهینه سازی محتوا در موتورهای جستجو به وفور در سطح اینترنت یافت می‌شوند و شما با یک سرچ ساده می‌توانید بر این مهارت‌ها مسلط شوید؛ اما آنچه در نوشتن نیاز به زمان دارد پختگی نوشته و میزان اثرگذاری آن برای مخاطب است که حداقل نیاز به یک سال تجربه دارد. تولید محتوا از شغل های پردرآمد حال حاضر ایران است بدین خاطر کهع افراد کمی در این حوزه فعالیت دارند و بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت دارند از دانش کافی برخوردار نیستند.

 

کارهای پردرآمد

 

 

۵ـ ساخت و طراحی اپلیکیشن

 

 

در چند سال گذشته ساخت اپلیکیشن را یک نفر هم به تنهایی می‌توانست انجام دهد زیرا برای توسعه دهندگان و حتی کاربران بیشتر این مهم بود که اپلیکیشن صرفا درست کار کند؛ و جلوه‌های بصری و گرافیکی آن ارزش چندانی برای مخاطب و توسعه دهنده نداشت. اما با گذشت زمان و از حدود سال ۲۰۱۵ میلادی توسعه دهندگان سعی کردند مبانی گرافیکی و بصری اپلیکیشن‌های خود را نیز بهبود ببخشند. با این وضعیت انتظار نداشته باشید که در صنعت طراحی اپ برای تلفن‌های همراه، صفر تا صد طراحی یک اپ را برعهده بگیرید. البته اگر اپلیکیشن شما خیلی پیچیده نباشد شاید بتوانید طراحی بصری و گرافیکی آن را هم انجام دهید اما اگر می‌خواهید برای شرکت‌های بزرگی اپلیکیشن بسازید بهتر است یک تیم برنامه نویسی داشته باشید که هرکس متناسب با مهارت‌هایش بتواند قسمتی از اپلیکیشن را به‌صورت تخصصی و اصولی طراحی کند. برنامه نویسی در هر حوزه‌ای جز شغل های پردرآمد حال حاضر دنیاست اما امروزه برنامه نویسی اندروید و پایتون درآمد بهتری دارد.

 

 

 

۶ـ فروش فالوور اینستاگرام

 

 

جدیدا فروش فالوور اینستاگرام به یکی از شغل های پردرآمد جهان تبدیل شده است. امروزه افراد زیادی به دنبال معروف شدن هستند و بسیاری از آنان، راه این کار را داشتن تعداد زیادی دنبال کننده می‌دانند. در این میان افرادی هستند که تعدادی فالوور دارند و به افرادی که دنبال این موضوع هستند می‌فروشند. جالب است بدانید روزانه افراد زیادی به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه می‌شوند و در سال ۲۰۲۰ نزدیک به یک میلیارد نفر در آن عضویت فعال دارند. این شبکه‌ی اجتماعی در ایران ضریب نفوذ بیشتری نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دارد و از این جهت می‌تواند فروش فالوور در ایران را بهتر توجیه کند و درآمد بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد. این کار معمولا در روز ممکن است بین ۲ تا ۳ ساعت در خانه از شما وقت بگیرد اما جز یکی از شغل های پردرآمد است که حتی به‌صورت پاره وقت هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

 

۷ـ متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

 

امروزه با بیشتر شدن وب سایت‌ها و سوق کسب و کارها به سمت آنلاین شدن؛ نیازی به‌وجود آمده است با نام متخصص دیجیتال مارکتینگ. وظیفه‌ی شخصی که در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد این است که بازاریابی آن سازمان را به‌صورت آنلاین انجام دهد. این نوع بازاریابی چند سالی است که در ایران رونق خوبی گرفته و شما با گذراندن کلاس‌های مختلف و تمرین می‌توانید در حدود یک سال، این مهارت را به‌دست آورید. درآمد این شغل بسیار خوب است و برای شروع کار در حدود ۳ میلیون تومان در هر ماه است. البته این شغل در کشور‌های خارجی حقوق بسیار بیشتری دارد و بسیاری از افرادی که در این حوزه، در کشور ایران فعالیت می‌کنند بعد از مدتی به مهاجرت فکر می‌کنند؛ متخصص دیجیتال مارکتینگ جز شغل های پردرآمد ایران است که به‌تازگی در ایران به شکل جدی رونق گرفته است.

 

شغل های پردرآمد

 

 

 

۸ـ سرمایه گذاری در بورس و سهام

 

 

سرمایه گذاری در بورس همیشه یکی از شغل های پر درآمد در ایران و جهان بوده است. البته به این شرط که سرمایه گذاری درست و اصولی باشد. در ایران چند سالی است که کلاس‌های آموزش بورس در ایران برگزار می‌شوند و شما با شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید بر اصول اولیه بورس و سهام مسلط شوید و در این بازار فعالیت کنید. هرچند کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه گذاری در بازار بورس ایران مشکلاتی نیز به همراه دارد اما اگر آموزش‌ها را به شکل اصولی پشت سر بگذارید به احتمال زیاد در این حوزه موفق خواهید شد. شغل های پر درآمد ایران کم نیستند اما ممکن است در شروع کمی ریسک لازم داشته باشد اما به شما اطمینان می‌دهیم که اگر اصولی کار کنید موفق خواهید شد.

 

 

۹ـ تدریس آنلاین

 

 

خیلی فرقی نمی‌کند که چیزی تدریس می‌کنید اما بهتر است حوزه‌ی تدریس شما خیلی دور از فضای اینترنت نباشد. برای مثال فرض کنید قرار است شما در حوزه‌ی تعمیر خودرو آموزش ویدیویی منتشر کنید؛ خب معمولا مخاطبان هدف این آموزش در اینترنت نیستند و بیشتر در فضاهای سنتی به کسب و کار خودشان مشغول هستند اما برای مثال کسانی که به حوزه برنامه نویسی وب علاقه‌مند هستند معمولا وقت زیادی از روز خود را در اینترنت و فضای مجازی هستند. پس بهتر است برای تدریس آنلاین سراغ شغلی بروید که مخاطب آن در فضای اینترنت باشد. امروزه تدریس آنلاین یکی از شغل های پردرآمد ایران است که نیاز به هزینه و زمان زیادی ندارد و شما به‌راحتی می‌توانید در این حوزه به فعالیت بپردازید.

 

 

۱۰ـ طراحی مد و لباس

 

 

اگر حتی کمی از فضاهای مجازی دور شویم، باز هم شغل های پردرآمد هستند که ممکن است به آنان توجهی نکرده باشیم اما شغل پولسازی باشد. یکی از این شغل‌ها که چند سالی است در ایران به‌صورت جدی رونق گرفته است طراحی مد و لباس است. اگر در دانشگاه این رشته را خوانده باشید کار شما بسیار آسان‌تر خواهد بود؛ اما اگر این رشته را هم نخوانده باشید و به آن علاقه داشته باشید کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بسیاری هستند که می‌توانید در آن‌ها ثبت‌نام کنید و خیلی زود در این رشته کسب مهارت کنید. طراحی مد و لباس کار آسانی نیست و فقط درصورتی توصیه می‌شود که عاشق آن باشید اما جالب است در نظرسنجی‌های انجام شده بسیاری از دختران، به این رشته علاقه‌ی زیادی دارند و می‌خواهند پس از اتمام تحصیل‌شان در این شغل فعالیت کنند.

طراحی مد و لباس به‌تنهایی نمی‌تواند برای شما و کسب و کارتان مشتری جذب کند و شما برای موفق شدن در این حوزه نیاز دارید تا عکس کارهای شما در اینترنت و فضای مجازی پخش شود. بسیاری افراد یک نیروی مدلینگ جذب می‌کنند و بسیاری دیگر در شروع سعی می‌کنند تا با دوستان‌شان این کار را جلو ببرند تا هم بتوانند کار طراحی را انجام بدهند و هم مدلی داشته باشند تا آن لباس را بپوشد و عکس آن را در فضای مجازی پخش کنند.

 امروزه اینستاگرام بهترین محل برای وایرال کردن این مدل عکس‌هاست. راه دیگری هم برای دیده شدن کارهای طراحی شما وجود دارد و آن هم هدیه دادن لباس‌ها به اینفلوئسرها است. بعد از اینکه شما لباس‌های‌تان را به‌صورت رایگان برای تعدادی اینفلوئنسر فرستادید از آن‌ها بخواهید با لباس عکس بگیرند و شما را در پیج خود معرفی کنند. این کار به تبلیغ‌های زیرکانه معروف است، بدین معنی که شما با کمترین هزینه توانسته‌اید تعداد قابل توجهی از طرفداران آن اینفلوئنسر را جذب کنید. در ابتدای کار سعی کنید نرخ تبدیل هر اینفلوئنسر را به شکل جداگانه بررسی کنید و در گام‌های بعدی از کسی استفاده کنید که برای شما بیشترین بازده را به‌همراه دارد. این شغل یکی از شغل های پردرآمد حال حاضر است که در شهرستان‌ها بسیار کم‌تر از تهران گسترش پیدا کرده است.

 

 

شغل های پردرآمد

 

 

۱۱ـ  سئو و بهینه سازی سایت‌های اینترنتی

 

 

اگر شما هم در فضای اینترنت فعالیت داشته باشید قطعا می‌دانید که آرزوی بسیاری از افرادی که سایت دارند این است که در رتبه‌های یک تا سه گوگل قرار بگیرند. شاید تا به حال نمی‌دانستید، اما این رتبه‌ها با رعایت کردن اصولی بدست می‌آید که به مجموعه‌ی آن‌ها سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو می‌گویند. این کار تا چند سال قبل در کشور ایران کاملا ناشناخته بود و افراد کمی از آن اطلاع داشتند اما باگذشت زمان و افزایش کسب و کارهای اینترنتی این مهارت هم افزایش یافت. سئو برای شروع هزینه‌ی زیادی از شما نمی‌گیرد و برای شرکت در کلاس‌های آن در حدود یک میلیون تومان باید هزینه کنید که در مقایسه با درآمد آن بسیار ناچیز است. به یاد داشته باشید که سئو یکی از شغل های پردرآمد است که می‌توانید با یاد گرفتن آن پروژه‌های زیادی را با درآمد بالایی انجام دهید.

 

 

۱۲ـ مترجمی زبان‌های خاص

 

 

بعد از تحریم‌های ایران و پیدایش شرکای تجاری از جمله چین و روسیه، مترجمی این رشته‌ها به‌شدت رونق گرفت و به‌خاطر عرضه‌ی بیشتر از تقاضا هزینه‌ مترجمان به یک باره افزایش پیدا کرد. البته بسیاری روان‌شناسان توصیه می‌کنند اگر در زبان مورد نظر حرفه‌ای نیستید بهتر است زمانی را برای کسب مهارت در آن زبان بگذارید و سپس به مترجمی بپردازید زیرا بسیاری از مترجمان تازه کار زبان‌های خاص، دائما در این فکر هستند که نکند شخص جمله‌ای بگوید که من نتوانم آن‌ را ترجمه کنم. به همین جهت در شروع کار ممکن است کمی پردغدغه و پر استرس باشد اما جز شغل های پردرآمد است.

 

شغل های پردرآمد

 

 

 

۱۳ـ خرید و فروش کالاهای دست دوم

 

 

درست است که این کار کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما یکی از شغل های پردرآمد است. این شغل کمی پردردسر است اما اگر چشم تیزبینی داشته باشید می‌توانید کالاهایی را که با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند به‌صورت نقد خرید کنید و در زمان و مکان مناسب آن‌ها را به‌فروش برسانید.

 

 

۱۴ـ نوشتن محتوای تبلیغاتی

 

 

این کار نیز از شاخه‌های تولید محتوا و نوشتن است که در ابتدای مطلب در مورد آن توضیح دادیم. نوشتن محتوای تبلیغاتی، یکی از شغل های پردرآمد در ایران است که با کمی تمرین و کلاس رفتن می‌توانید از طریق آن پول خوبی بدست آورید. البته برای موفق شدن در هر حوزه‌ای نیاز به وقت گذاشتن کافی و زحمت کشیدن دارید اما اگر در این کار حرفه‌ای شوید مطمئن باشید آژانس‌های تبلیغاتی بزرگی به شما پیشنهاد کار می‌دهند و از شما درخواست همکاری می‌کنند.

 

منبع

نظرات  (۴)

با عرض سلام بسیار موضوعات و مشاغل خوبی را با اطلاعات کامل ارائه نمودید بسیار متشکرم

پاسخ:
سلام دوست عزیز ...خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده و دوست داشتید .ممنون از وقتی که گذاشتید.

سلام دست گلتون درد نکنه . طراحی سایت هم عالیه

پاسخ:
سلام دوست عزیز...خواهش میکنم و نظر لطفتونه .

موفق باشید 

مرسی،خوب بود

پاسخ:
خیلی متشکرم ، و خوشحالم از اینکه مقاله رو دوست داشتید .

سپاس از نظرتون وموفق باشید 

سلام 

بسیار عالی و خوب بود

من خودم هرچند که مغازه کقش فروشی دارم کنارش خریدو فروش کالای دست دومی که میتونم بازسازیش کنمو تو سایت دیوار و...بفروشم

باور بفرمایید از کفش فروشی خیلی بهتره حتی چکای کفش رو با این کار پاس میکنم خدارو شکر

پاسخ:
سلام دوست عزیز 

خیلی متشکرم از نظرتون و وقتی که گذاشتید

بله فرمایش شما کاملا درسته من خودم هم در فضای وب فعالیت میکنم و چند کار مختلف دارم و خداروشکر درآمدم از اکثر اطرافیانم که حالا چه شغل دولتی دارن و چه آزاد بهتره 

اینترنت پره از روش های مختلف برای کسب درآمد فقط کافیه راهشو پیدا کنی. 

در مورد مغازتون هم اگر یه آموزش ببینید و به صورت حرفه ای در اینستاگرام فعالیت کنید مطمئنن درآمد اون هم افزایش پیدا خواهد کرد ..

بازهم سپاسگذارم و موفق باشید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی