در این مقاله میخواهیم با مفهوم کارآفرینی و مهارت های کارآفرینی بیشتر آشنا شویم تا بهتر بتوانیم خود را برای این مسیر طولانی، جذاب و پرچالشی که در پیش رو داریم، آماده کنیم. هر کارآفرین باید راه ارتباطی موثری را دنبال کند.
این بدان معناست که شخص کارآفرین چه به شکل انفرادی کار کند چه کسب و کاری را اداره کند، باید بداند که چگونه به طور موثر با همه سهامداران و علیالخصوص سهام داران بالقوه که میدانند چطور کسب و کار را بهبود دهند، ارتباط برقرار کند.
به چه شخصی کارآفرین گفته میشود؟
کارآفرین به هر شخصی که کسب و کاری را ایجاد یا مدیریت میکند و ریسک بیشتری را نسبت به کارمندان آن کسب و کار بر عهده میگیرد، اطلاق میشود.
معمولا ریسکهای موجود در حوزه کارآفرینی به شکل ریسک مالی، ریسک شغلی، ریسک عاطفی یا ریسکهای همه جانبه در کسب و کار ظاهر میشود. از آنجا که در حوزه کارآفرینی و رشد یک کسب و کار خطر شکست بسیار زیادی وجود دارد، مهارتهای بسیار خاصی هستند که یک کارآفرین موفق باید در مسیری که در پیش رو دارد، آنها را کسب کند.
موارد کلیدی در کار آفرینی
- یک کارآفرین بزرگ باید بتواند به طور مؤثر ارتباط برقرار کند، مهارت فروش را بلد باشد، بر کارش تمرکز کند، یاد بگیرد و یک استراتژی مناسب برای کسب و کار خود داشته باشد.
- توانایی یادگیری مداوم فقط یک مهارت مهم در حوزه کارآفرینی نیست، بلکه مهارتی مهم در زندگیست که بسیارارزشمند است.
- رشد یک کسب و کار نیازمند به حضور یک استراتژی صحیح مبتنی بر منطق و مهارت کافی است.
مهارت های کارآفرینی چیست؟
کارآفرینان افرادی هستند که خودشان کسب و کارشان را راه اندازی میکنند. آنها به خاطر پذیرش ریسک، داشتن ایدههای بزرگ و ایجاد نوآوریهای مهم در زمینه کسب و کار شناخته میشوند.
در حالی که هرکسی که کسب و کاری را شروع کند، روحیه کارآفرینی دارد، کارآفرینان واقعی در دید افراد متمایز میشوند و کیفیت زندگی جمعی ما را دگرگون میسازند.
اگر قصد راه اندازی کسب و کار شخصی خود را دارید یا شغلی دارید که روحیه کارآفرینی را در شما فعال کرده است، میتوانید نگاهی بر چندی از برترین مهارت های کارآفرینی لازم برای کارآفرینان داشته باشید.
ارتباط موثر
یکی از مهارتهای کارآفرینی این است که که بتواند با کارمندان، سرمایه گذاران، مشتریان، طلبکاران، شریکان و افراد باتجربهتر از خود ارتباط برقرار کند. اگر کارآفرینی نتواند ارزش شرکت خود را بشناسد، بعید به نظر میرسد که شرکتش به موفقیت برسد
آنها همچنین باید بر همه راههای ارتباطی مثل مکالمات فرد به فرد، حضوری، مکالمات گروهی، ارتباطات کتبی، ایمیل یا پیامرسانهای آنلاین تسلط کامل داشته باشند.
فروش
مهارت فروش ارتباط بسیار مستقیمی با نتیجه موردنظر شما برای کسب و کارتان دارد و در موفقیت حرفه شما بسیار موثر عمل میکند. یک کارآفرین باید بتواند هر چیزی را بفروشد. یک کارآفرین باید بتواند ایده تجاری خود را به سرمایه گذاران بالقوه و محصولات یا خدمات خود را به مشتریان بفروشد.
اگر کارآفرین قادر به برقراری ارتباط موثر باشد، در فروش ایدهها و محصولات و خدمات کسب و کار خود نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.
در ابتدا طبیعی است که کارآفرینان به عنوان اولین فروشندهها در کسب و کار خودشان حاضر شوند. این مهارتهای فروش برای نشان دادن ارزش به سهامداران داخل و خارج از شرکت، ضروری است.
تمرکز
مسیر یک کارآفرین موفق با فراز و نشیبهای متعددی همراه است. در این مسیربلندیهای رشد و موفقیت و پرتگاههای ناامیدی و شکست وجود دارند .هر کارآفرین موفق باید همیشه تمرکز کافی بر کارش داسته باشد تا در صورت سخت شدن روند کار دلسرد نشود و از ادامه مسیر دست نکشد.
نکته مهم: یکی از مهمترین ریسکهایی که یک کارآفرین با آن مواجه میشود، خطر بیثباتی عاطفی است.
مهم نیست که کارآفرین چه نوع مشکلی را با موفقیت پشت سر میگذارد، کارآفرینی موفق است که تمام حواس و تمرکز خود را بکار بگیرد تا از دستیابی به هدف نهایی غافل نشود و با کنترل کافی بر ذهن و احساسات خود، با انگیزه به سمت جلو حرکت کند.
توانایی یادگیری در حوره کارآفرینی
توانایی یادگیری یکی از مهمترین مهارتها در زندگی است، اما در کارآفرینی اهمیت آن دو چندان میشود. اگر کسی در حال راه اندازی کسب و کاری باشد، توانایی یادگیری برای موفقیتش بسیار لازم و ضروری است.
فراز و نشیبهایی که هر کارآفرین در مسیرش تجربه میکند، اجتناب ناپذیراست.
یک کارآفرین موفق همیشه برای یادگیری انگیزه و تمایل زیادی دارد. اگر فرد در هر شرایطی چه سخت و چه آسان امر یادگیری را جدی بگیرد، یکی از مهارتهای لازم و مهم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را بدست آورده است.
بعضی مواقع شکست و یک تجربه سخت، میتواند مسیر یادگیری شما را هموارتر کند و شرایطی را فراهم کند تا درسهای باارزش و خوبی را در این حوزه بدست آورید.
۶۶درصد از مشاغل جدید در طی ۱۰ سال اول کار خود به شکست برخوردهاند، این رقم به مدیریت کسب و کارهای کوچک مرتبط است.
استراتژی کسب و کار
مهارت استراتژی کسب و کار در واقع یکی از مهارتهای مهمی است که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد. غالباً کارآفرینان از طریق قدرت و اراده خود در مشاغل به موفقیت دست می یابند.
با بکارگیری مهارتهای ارتباطی مؤثر، مهارتهای فروش، تمرکز عمیق و توانایی یادگیری، یک کارآفرین در واقع می تواند استراتژی کسب و کار را به سرعت بیاموزد.
با این وجود هنگام ساخت و رشد دادن کسب و کار، مهم است که ساختار و استراتژی رشد مبتنی بر حس و مهارت لازم مرتبط با آن کسب و کار باشد. یک کارآفرین موفق باید استراتژی کاملی داشته باشد تا حرفه خود را از سطح خوب به عالی برساند.
تفکر خلاقانه در کارآفرینی
کارآفرینان به خاطر تفکر و دید متفاوتشان نسبت به مسائل مختلف شناخته میشوند. هر کسی میتواند یک کسب و کار آنلاین یا یک فروشگاه اینترنتی شروع کند. جف بزوس برای طراحی سایت آمازون و قبول سفارشهای هوایی, و به جریان انداختن کارش از طریق رسانه ای بسار موفق بود، این سایت تقریباً هر نوع محصولی که مصرف کنندگان بتوانند تصور کنند را تامین میکند.
کارآفرینان به مسائل متفاوت مینگرند. آنها نمیترسند راهحل هایی را امتحان کنند که اکثر مردم حتی آن ها را در نظر نمیگیرند یا خیلی از امتحان کردن آن میترسند.
- نوآوری
- هوش هیجانی
- توانایی درک مشکلات ریشه ای
- شناسایی علل مسائل
- فنآوری
- نگاه متفاوت به مسائل
- ساختن یک تیم
ریسکپذیری در کارآفرینی
به نظر میرسد کارآفرینان در مقایسه با دیگر افراد در مشاغل متفاوت، راحتتر ریسک میکنند. این موضوع شاید به شکستهای عظیمی هم منجر شود اما همچنان موفقیتهای خیرهکنندهای را نیز سبب میشود.
کارآفرینان حقوق ثابت را نمیپذیرند و به همین علت اهداف بلند مدتی را تعیین میکنند تا بازدهی طولانی مدت داشته باشند. بنابراین معمولا ریسکهایی که کارآفرینان انجام میدهند حساب شده هستند و بر اساس هیجان و احساسات آنی جلو نمیروند.
- مدیریت ریسک
- پیش بینی فروش
- تجزیه و تحلیل بی سود و زیان
- آزمایش
- توسعه مستمر
- خود- کارآمدی
- دغدغه رشد
- مذاکره
- توانایی تحلیل
- تحمل استرس
پایبندی به اصول اخلاقی کار
کارآفرین بودن ممکن است خیلی خاص و هیجانانگیز به نظر برسد. اما برای راهاندازی هر نوع کسب و کاری به صرف انرژی و زمان طولانی نیازمند است.
یکی از مهارتهای کارآفرینی، پایبندی به اصول اخلاقی کار است. کسی که نقش یک کارآفرین را دارد، به خوبی آگاه است که مسئولیتهایی به عهده دارد که باید به آنها رسیدگی کند.
هر کارآفرین برای دستیابی به موفقیت، باید نقشههایی که در ذهن دارد را به حالت اجرا برساند. شما اغلب چنین داستانهایی ازکارآفرینانی را شنیده اید که کار خود را صبح زود، قبل از طلوع آفتاب آغاز میکنند و یا به ایمیلها و کارهای شخصی خود در نیمه شب رسیدگی میکنند.
کارآفرینان وقتی ایده خود را به حالت اجرا میرسانند و محصولات و خدمات کسب و کارشان را در معرض استفاده مخاطبان و مشتریان خود قرار میدهند، هرگز مکث نمیکنند و بخاطر حس مسئولیتپذیری که دارند، با انگیزه به راه خود ادامه میدهند.
- برنامههای کسب و کار
- ثبات
- سخت کوشی
- مدیریت پروژه
- تمرکز
- هدفگرایی
- نتیجهگرایی
- استقلالگرایی
مزایا و معایب کارآفرینی
مزایا
هیجان: کارآفرینی میتواند هیجان انگیز باشد و بسیاری از کارآفرینان کار خود را بسیار لذت بخش میدانند. هر روز مملو از فرصتهای جدید برای به چالش کشیدن تواناییها، مهارتها و اراده شما است.
انعطاف پذیری:کارآفرینان میتوانند ساعات کاری خود را به شکلی برنامهریزی کنند که برای سایر تعهدات، از جمله گذراندن وقت در کنار خانواده خود زمان کافی داشته باشند.
آزادی: آزادی در مدیریت زمان و پروژهها باعث شده بسیاری به کارآفرینی روی بیاورند. بیشتر کارآفرینان این کار خود را کار و زحمت نمیدانند، زیرا آنها بخاطر علاقه زیادی که به کار خود دارند از تک تک لحظاتشان در هنگام کار کردن هم لذت میبرند.
معایب
رقابت: داشتن انگیزه و حس رقابت برای صاحب یک کسب و کار، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جذب مشتری وفادار و سودآوری بیشتر، شما باید کسب و کارتان را از رقیبان خود متمایز کنید.
نداشتن حقوق ثابت: کارآفرین بودن معمولا از جهاتی امنیت شغلی شما را به خطر میاندازد، بنابراین حقوق ثابتی که یک کارمند معمولی از آن برخوردار است، معمولا به شما اختصاص پیدا نمیکند. اگر سرعت رشد کسب و کار شما روند کاهشی پیدا کند، درآمد شخصی شما نیز در معرض خطر قرار میگیرد.
برنامه کاری: برنامه کاری یک کارآفرین میتواند غیرقابل پیشبینی باشد. یکی از ملزومات کارآفرین بودن این است که باید هزینه و انرژی بیشتری را صرف کار خود کنید، بنابراین برای ساعات طولانی شما مشغول به کار هستید که شاید گاهی برنامه زمانی دقیق و مشخصی هم نداشته باشد.