یکسری مراحل ثابت شده برای تاسیس یک کسب و کار اینترنتی وجود دارد که تمامی کسب و کارهایی که تا بحال شناختهایم از آن پیروی کردهاند.
مهم نیست که میخواهید کسب و کار خود را از خانه راهاندازی کنید و یا ایدهی خود را میخواهید با دوستان خود تبدیل به یک کسب و کار سودمند کنید. با پیروی از این مراحل میتوانید کسب و کار خود را راهاندازی کنید:
- یک نیاز پیدا کنید و برای آن راهکار ارائه دهید
- محتوایی تولید کنید که به فروش کمک میکند
- وبسایتی کاربر پسند طراحی کنید
- با استفاده از موتورهای جستجو ترافیک خود را افزایش دهید
- اعتبار خود را بسازید
- با مشتریان و مشترکین ایمیل خود در ارتباط باشید
- سود خود را با رشد میزان فروش و مشتریان خود افزایش دهید.
مرحلهی اول: پیدا کردن نیاز و ارائه راهکار
اکثر آدمها همیشه این اشتباه را انجام میدهند که به دنبال محصول و بازار برای کسب و کار خود میگردند.
برای اینکه احتمال موفقیت خود را افزایش دهید با یک بازار شروع کنید. کاری که باید انجام دهید این است که در این بازار به دنبال افرادی بگردید که به دنبال راهکار برای یک مشکل خود هستند ولی نتیجهای نمیگیرند. اینترنت این تحقیق بازار را راحت کرده است:
- به دنبال تالارهای گفتگوی بگردید و ببینید افراد چه سوالاتی را میپرسند و به دنبال حل چه مشکلاتی هستند
- تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای موتورهای جستجو انجام دهید تا مطمئن شوید ببینید رقیب جدی و موفقی نداشته باشید.
- رقیبان خود را زیر نظر بگیرید و وبسایت و فعالیتهای آنها را یادداشت کنید. نقاط ضعف و نقاط قوت آنها را تشخیص دهید و ببینید در چه زمینههایی میتوانید بهتر از آنها ظاهر شوید.
مرحلهی دوم: محتوایی تولید کنید که به فروش کمک کند
یک فرمول ثابت شدهی تولید محتوا وجود دارد که افرادی که به وبسایت شما میآیند به سمت خرید کشیده میشوند. این محتوا از لحظهای که کاربر شما را میبیند تا آخرین مرحلهی خرید همراه کاربر است.
روش تولید محتوای فروش محور:
- باتیترها توجه جلب کنید
- مشکلی که محصول شما حل میکند را توضیح دهید
- خود را بعنوان حل کننده ی این مشکل معرفی کنید
- از نظرات مشتریان خود برای افزایش اعتبار استفاده کنید
- درمورد محصول و اینکه چگونه میتواند ارزش ایجاد کند صحبت کنید
- پیشنهاد دهید
- ضمانت کنید
- ایجاد نیاز کنید
- فراخوانی به عمل کنید
در محتوای خود شما نیاز دارید تا روی محصول و سرویس خود تمرکز کنید و به مخاطبان نشان دهید چگونه میتوانید از دردسرهای آنها کم کنید. مانند یک مشتری فکر کنید و از خود بپرسید “به چه درد من میخورد؟!”
مرحلهی سوم: طراحی و ساخت وبسایت
زمانی که بازار و محصول شما مشخص شد و پروسهی فروش را پیدا کردید، حال نیاز دارید که محصول خود را یکجا بفروشید. یادتان باشد که برای شروع به سادگی تمام وبسایت خود را طراحی کنید. شما کمتر از 5 ثانیه برای جلب توجه مخاطبان دارید و اگر المانهای زیادی در وبسایت شما باشد کاربر گیج میشود و از وبسایت شما میرود. برای این کار لازم است به نکات زیر توجه کنید:
- ازیک یا دو نوع فونت استفاده کنید.
- پیمایش وبسایت خود را ساده و شفاف و منظم در هر صفحه نگهدارید.
- تنها از محتوای تصویری، صوتی و ویدئویی برای بهبود پیام خود استفاده کنید.
- در یک قسمت به یک بهانه ای آدرسهای ایمیل آنها رادریافت کنید.
- پروسهی خرید راساده کنید. بیش از دو کلید برای خرید نیاز نیست.
- وبسایت شما مانند مغازهی شماست پس کاربرپسند باید باشد.
مرحلهی چهارم: استفاده از موتورهای جستجو برای افزایش ترافیک
تبلیغات PPC(هزینه بر اساس کلیک) سادهترین نوع تبلیغ است. این کار دو برتری نسبت به رشد ارگانیک وبسایت شما دارد. اول اینکه این تبلیغات در همان لحظه در موتورهای جستجو نمایش داده میشود و دوم اینکه با استفاده از این نوع تبلیغ میتوانید کلمات کلیدی مختلفی را آزمایش کنید. با این روش نه تنها شما ترافیکی آنی دریافت میکنید بلکه میتوانید بهترین کلمات کلیدی را نیز تشخیص دهید. سپس میتوانید با این اطلاعات محتوای وبسایت خود را بهبود بخشید و جایگاه خود را در رشد ارگانیک بهبود بخشید.
مرحلهی 5: ساخت اعتبار مثبت
افراد از اینترنت برای کسب اطلاعات استفاده میکنند. این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار دیگر سایتها قرار دهید و با این کار ترافیک بیشتری جذب کنید. تنها کاری که باید فراموش نشود این است که وبسایتها لینک شما را نیز منتشر کنند. شما باید با هر محتوایی که ارائه میدهید لینک خود را نیز درون آن قرار دهید.
- محتوای تخصصی و رایگان منتشر کنید. مقاله، ویدئوی و دیگر محتوای سودمند برای افراد ایجاد کنید. آن محتوا را در وبسایتها و شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- در مقالات خود گزینهی اشتراکگذاری داشته باشید
- در صنعتی که کار میکنید فعال باشید و در جاهایی که مخاطبین شما هستند صحبت کنید
با این کار مخاطبین جدیدی جذب میکنید. همچنین هر سایتی که محتوای شما را منتشر کند باعث رشد ترافیک وبسایت شما میشود.
مرحلهی ششم: با استفاده از قدرت ایمیل، مخاطبین را به مشتری تبدیل کنید
لیست مخاطبین ایمیل مهمترین سرمایهی کسب و کار شما هستند. مشتریان و مخاطبین شما به شما اجازه دادهاند که به آنها ایمیل بزنید. این به آن معناست که:
- شما چیزی برای آنها میفرستید که ازتون خواستهاند
- شما رابطهای طولانی مدت با آنها برقرار میکنید
- خروجی کار کاملا قابل اندازهگیزی است
- ایمیل بسیار ارزان است و کاملا هدفمند است
هر شخصی که آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده یک مشتری بسیار سودمند است و هیچ ابزار فروشی بهتر از ایمیل زدن به آنها نیست.
مرحلهی هفتم: افزایش سود با رشد فروش
یکی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال افزایش ارزش عمر مشتری(CLV) است. حداقل 36% افرادی که از شما خرید کردهاند احتمالا دوباره نیز از شما خرید کنند. ایجاد اولین خرید سختترین قسمت است(همچنین گرانترین). برای اینکه مطمئن شوید که آنهای دوباره خرید میکنند:
- محصولات مکمل با خریدشان را پیشنهاد دهید
- برنامههای وفاداری و تخفیف به آنها ارائه کنید
- محصولات مشابه را بعد از خرید به آنها پیشنهاد دهید
اینترنت به سرعت در حال تغییر است و یک سال برابر پنج سال در دنیای واقعی است. اما اصول راهاندازی یک کسب و کار آنلاین تغییری نداشته. اگر میخواهید کسب و کار خانگی خود را راهاندازی کنید از این مقاله پیروی کنید. اگر کسب و کار خود را راه انداختهاید ممکن است راهکارهایی باشد که در این مقاله ذکر نشده باشد. اما اصول اولیه به طور کامل در این مقاله ذکر شده.
سلام روزتون بخیر تندرستی
واقعا جالب و مفید بود برام
با اجازتون اینجارو فرستادم برای دوستم
راستی من از گوگل اومدم
ممنون / روغن خراطین